despro.org.ua

У заході взяли участь експерти з Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Міністерства фінансів України, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства освіти і науки України, Державної фіскальної служби, а також представники обласних, районних, міських, сільських, селищних рад, управління фінансів та територіальних органів Державної фіскальної служби Житомирської, Чернігівської, Київської областей та м. Києва .

У рамках заходу місцевим органам був донесений зміст бюджетних та податкових змін, які впроваджуються в процесі реалізації реформи децентралізації.

Учасники дискусії розглянули механізми залучення і використання коштів на місцях, особливості нової тарифної політики, фінансування видатків на освіту та медицину, а також нововведення Податкового кодексу України.

Відео дня

Під час круглого столу експерти зазначили, що нове бюджетне законодавство розширює права місцевих органів влади та надає їм бюджетну самостійність, а також розширює джерела наповнення місцевих бюджетів.

Представники Міністерства освіти і науки та Міністерства охорони здоров’я, повідомили, що держава взяла на себе відповідальність щодо надання освітніх послуг загальноосвітніми навчальними закладами, підготовки робітничих кадрів професійно-технічними закладами, забезпечення медичного обслуговування населення, фінансування державних програм соціального захисту окремих категорій громадян. З цією метою місцевим бюджетам надаватимуться такі нові види трансфертів як освітня субвенція, субвенція на підготовку робітничих кадрів та медична субвенція.

Зокрема, заступник директора департаменту економіки і фінансування Міністерства освіти і науки Ольга Щеглова зазначила, що освітня субвенція визначає нові фінансові можливості, що, в свою чергу, розширює повноваження органів місцевої влади, оптимізації мережі, передачі деяких навчальних закладів з державного бюджету на місцевий бюджет. У цьому році освітня субвенція спрямовується на оплату поточних видатків загальноосвітніх навчальних закладів усіх ступенів, а субвенція на підготовку робітничих кадрів спрямовується на оплату поточних видатків професійно-технічних навчальних закладів та закладів, що готують робітничі кадри за державним замовленням. Кошти субвенції на підготовку робітних кадрів можуть спрямовуватися до інших державних та комунальних навчальних закладів, які надають послуги з підготовки робітних кадрів на умовах державного замовлення, в тому числі й до вищих начальних закладів.

Зокрема, за словами Ольги Щеглової, у 2015 році освітня субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам становитиме 43 719,4 млн грн., субвенція на підготовку робітничих кадрів - 5 839,1 млн грн.

Заступник директора департаменту економіки і фінансування МОН також пояснила, що місцеві ради мають право додатково, понад обсяги субвенції, планувати та здійснювати з місцевих бюджетів оплату поточних та капітальних видатків навчальних закладів, визначених у статті 103 Бюджетного кодексу України, включаючи погашення бюджетних зобов’язань минулих років, узятих на облік в органах Казначейства.

Щеглова також зазначила, що МОН звернулося з пропозицією до Міністерства фінансів України щодо перерахування казначейською службою коштів субвенції двічі на місяць. Зараз кошти перераховуються до місцевих органів казначейською службою щодекадно.

Заступник директора департаменту повідомила, що за рахунок коштів освітньої субвенції можуть здійснюватись й видатки на харчування учнів. Дитячі ж садки фінансуються з місцевих бюджетів. Міжшкільні навчально-виробничі комбінати, завданням яких є трудова підготовка учнів загальноосвітніх навчальних закладів, а також забезпечення профорієнтаційної підготовки фінансуються за рахунок годин вивчення трудового навчання, технологій, інформатики тощо.

За даними Міністерства фінансів України, завдяки запровадженню нової моделі фінансового забезпечення місцеві бюджети отримають додатковий ресурс до загального фонду в сумі більше 22 млрд грн.

Так, на місця з державного бюджету передано 100% плати за надання адміністративних послуг, 100% державного мита, 10% податку на прибуток підприємств приватного сектору економіки. Крім того, джерела наповнення місцевих бюджетів розширено також завдяки запровадженню акцизного податку з реалізації роздрібної торгівлі підакцизних товарів (пиво, алкогольні напої, тютюнові вироби, нафтопродукти) за ставкою 5% вартості реалізованого товару. База оподаткування розширюється через стягнення податку на нерухомість відтепер і з комерційного (нежитлового) майна та податку на автомобілі з великим об’ємом двигуна. До місцевих бюджетів зараховуватиметься 80% екологічного податку, замість 35%.

Крім того, громади одержуватимуть базову дотацію для підвищення фіскальної спроможності їхніх бюджетів.

Значні переваги отримають об’єднані громади, бюджети яких прирівняються до бюджетів міст обласного значення і районів, і, крім зазначених податків, одержуватимуть ще й 60% ПДФО, а також інші доходи.

На думку експертів, які взяли участь у круглому столі, прийняття змін до Бюджетного законодавства вже цього року дасть змогу забезпечити стале економічне зростання, протидіятиме кризовим явищам фінансового сектору економіки та сприятиме виконанню місцевих бюджетів. Відповідно до змін Податкового кодексу до місцевого рівня також були віднесені податок на власність, податок на землю та транспортний податок, які є потужним джерелом наповнення місцевих бюджетів.

Як повідомили учасники круглого столу, вже за два місяці 2015 року ресурс місцевих бюджетів значно збільшився у порівнянні з минулим роком за аналогічний період.