www.segodnya.ua

Як повідомляє прес-служба Харківської облради, таку думку висловив член Конституційної Комісії, президент Української асоціації районних та обласних рад, голова Харківської обласної ради Сергій Чернов.

«Основний закон держави - це не рядовий закон, тим більше - не інструкція, але глибоко переконані, що Конституція країни має гарантувати такий обсяг повноважень, який би забезпечував комплексний та сталий розвиток громад відповідно до вимог Європейської хартії місцевого самоврядування. Закріплення на конституційному рівні низки основних повноважень місцевого самоврядування дещо перевантажує текст Основного закону, але таке закріплення стане надійним захистом від втручання політичних сил у діяльність органів місцевого самоврядування шляхом внесення змін до існуючих законів або прийняття нових у період передвиборчих кампаній», - йдеться в повідомленні.

Як зазначається, внесені зміни до Конституції України, повинні не тільки зберегти існуючий обсяг повноважень органів місцевого самоврядування, але й розширити його, враховуючи впровадження принципів децентралізації державної влади та субсидіарності, в тому числі за рахунок повноважень, на даний час закріплених за державними адміністраціями (стаття 119 Конституції України), оскільки органи місцевого самоврядування субрегіонального та регіонального рівнів будуть мати власні виконавчі органи.

Відео дня

Але, за даними прес-служби, викликає занепокоєння той факт, що в редакції статті 143 проекту Конституції України, підготовленій Робочою групою Конституційної комісії, не враховано вищезазначені положення, більш того, по факту суттєво звужується існуюче конституційне коло повноважень територіальних громад.

У ХОГА вважають, що у частині першій статті 143 Конституції України необхідно обов’язково закріпити повноваження територіальних спільнот громад розпорядження землею та природними ресурсами місцевого значення. Закріплення цих повноважень кореспондується з положеннями статті 13 Конституції України, якою встановлюється, що від імені Українського народу права власника на природні ресурси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування, та з частиною першою статті 142 Конституції України, де визначено, що об’єктами матеріально-фінансової основи органів місцевого самоврядування є земля та природні ресурси.

Щодо повноважень органів місцевого самоврядування субрегіонального та регіонального рівнів, згідно з повідомленням, необхідно закріпити на конституційному рівні за органами місцевого самоврядування повітів, областей, як таких, що представляють та реалізують спільні інтереси територіальних спільнот, певні повноваження.

У обладміністрації також переконані, що на конституційному рівні має бути визначено, що голови повітів та областей, які обираються більшістю від складу депутатів відповідних рад, мають за посадою очолювати і виконавчі комітети цих рад. Одночасне поєднання повноважень голів рад повітів та областей з повноваженнями з управління виконавчим органом цих рад є логічним поєднанням, оскільки виконкоми є лише виконавчими органами рад та їм підзвітні і підконтрольні. Таке поєднання не суперечить положенням Європейської хартії місцевого самоврядування та унеможливлює двовладдя, і буде сприяти конструктивному сталому розвитку відповідних територій.

«Разом з тим, вважаємо неприпустимим запропонований розробниками законопроекту механізм дострокового припинення повноважень усього складу місцевої ради, а тим більше запровадження інституту тимчасового державного уповноваженого, який одноосібно, майже рік, може підміняти колегіальний орган місцевого самоврядування. У разі запровадження таких змін, буде нівельовано принцип повсюдності та неперервності влади, що стане єдиним виключенням у державі, оскільки, наприклад, інші колегіальні органи влади (Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України), навіть у разі дострокового припинення повноважень, продовжують їх виконувати до обрання (призначення) нового складу», - додали у прес-службі ХОГА.

Як зазначається, виключними підставами для дострокового припинення повноважень органів місцевого самоврядування, крім уже передбачених чинним законодавством України, можуть бути лише дії ради, спрямовані на порушення Конституції України щодо суверенітету та територіальної цілісності держави, що має бути встановлено Конституційним Судом України. У разі дострокового припинення повноважень, позачергові вибори нового складу ради мають проводитися у термін не пізніше 60 днів з часу припинення повноважень.